Maria Johnsen » søkemotoroptimalisering » Tips om å lage søkemotorvennlige hjemmesider

Tips om å lage søkemotorvennlige hjemmesider

Folk lager hjemmesider på grunn av forskjellige ting. Noen vil tjene penger på sin webside og noen andre vil skrive om diverse artikler. Jeg får mange oppdrag fra bedrifter om søkemotoroptimalisering (SEO) og de fleste har websider som ikke passer til søkemotorer. Jeg tenkte å skrive kort om hvordan en hjemmeside bør være for at både mennesker og søkemotorer finner den.  Her er noen tips om å lage søkemotorvennlige hjemmesider.


 

Hovedmenyen


Nesten hvert område på nettet har en hovedmeny siden de første nettleserne kom på markedet. Gjør din hovednavigasjon lett å finne, lese og bruke. Hvis du har to eller flere navigeringsområder, så gjør det klart hvorfor de er forskjellige.



 

Navigasjon


Når folk vet hvem du er og hva du gjør, må de enkelt finne veier til innhold som interesserer dem. Ikke si "Kommunisere online med vårt team" når "Kontakt oss" vil være mye bedre. Din hovednavigasjon bør være kort, poengtert og lett for å forstå. Den gode gamle "Om oss" siden kan virke veldig kjedelig, men tillit er viktig på nettet og folk trenger en enkel måte å lære mer om deg og din bedrift. Det må være enkelt å finne kontaktinformasjon på siden. Besøkende som ønsker, må få vite at de kan komme i kontakt med deg hvis de må det. Det er vanskelig å gjøre forretninger hvis ingen kan kontakte deg. Ha kontaktinformasjon som tekst og ikke bilder siden dette vil bli plukket opp av søkemotorer, inkludert lokale søk.




Logo som er knyttet til hjemmesiden.


Dette høres kanskje mindre viktig ut, men folk forventer at du har en logo knyttet til din hjemmeside. Hvis de ikke finner en logo på siden, så vil folk fort bli forvirret. Jeg har sett at brukere klikke på en logo om og om igjen, med de kommer ikke noen vei med dette. Her er noen logo design




 

Lenker må være konsistente og lett å identifisere.


Blå tekst indikerer en lenke på en side og dette er den vanligste måten å vise en lenke. Litt kunstnerisk frihet er ok, men lag koblinger enten blå eller understreket. Lenker skal skille seg ut og du bør bruke de på en slik måte at de ikke forstyrrer innholdet.
 

Sidesøk


Hvis du har sidesøk på hjemmesiden din, sørg for at den er fremtredende. For å gi en god brukervennlighet bør du ha denne øverst i høyre hjørne på siden. Hold knappen enkel, klar og ordet "Søk" fungerer best på de fleste områder.




 

Innhold


Unngå å bruke lite innhold på nettstedet ditt. Hvis du gjør det, vil nettstedet bli straffet av Google. Innholdet må være konsekvent, organisert og lett å skumme gjennom.De fleste av duplisert innhold betraktes som useriøs. Noen henter hele artikler fra den viktigste kilden og legger dem på sine egne nettsteder. Dette vil skape likt innhold. De henter innholdet fra blogger, nyhetssider og publisere dem på sosiale medier, nyhetbrev og feeds.

 

Store overskrifter


De aller fleste leser ikke hele innholdet på en side, de skummer bare igjennom det. Bruk overskrifter (store og små) for å skille innhold fra hverandre og for å holde det organisert. Overskrifter bør være klar og SEO vennlige. Du bør bruke overskriftskodene (<h1>, <h2>, etc.).
 

Stil og farger


Sørg for at folk vet at de fortsatt er på nettstedet ditt ved å være konsekvent. Blir folk forvirret, så vil du miste de. Layout, overskrifter og stiler bør være konsekvent på hele nettstedet. Sørg for at fargene har samme betydning på alle sidene. Ikke bruk røde overskrifter på en side, røde linker på en annen og rød tekst et annet sted. Ikke prøv å trekke oppmerksomhet til alt du har på siden din, for da vil folk bli forvirret og får ikke med seg budskapet ditt. Vi har alle sett nettsteder med røde blinkende lys hvor det står med store bokstaver "NY"!" ved siden av alt du har på siden din. Ikke vær den typen.
 

Annonser og pop-ups er veldig irriterende.


Annonser er en del av livet, men integrer de pent inn på siden din. Ikke prøv å tvinge annonser og pop-ups på folk, for da vil de fort forlate siden. Dessuten gjør folk en tjeneste og gjøre annonsene klar og tydelig.




Webadresser


Prøv å ha meningsfulle søkeordbaserte URL. Dette er generelt bra for både besøkende og søkemotorer som er innom siden din. Du trenger ikke å redesigne et helt nettsted bare for å få nye nettadresser, men gjør hva du kan for å gjøre dem beskrivende og vennlig.

HTML sidetitler er forklarende.


Enda viktigere, så bør sidetitler (i <TITLE> tag) være beskrivende, unik, og full av søkeord. Sidetitler er det første søkemotorene vil se. Hvis disse titlene ikke er fornuftige eller er fulle av spam, så vil de gå videre til neste resultat. Hvis nettstedet ditt er en flerspråklig nettbutikk, bør du tydelig vise hva siden din handler om. På denne måten vil Google være i stand til å gjennomgå nettsiden din. Google vil ikke vise innhold som ikke er synlig for sluttbrukeren. Med andre ord, bør du ikke ha innhold som ikke er synlig for brukerne.

Sosiale medier

Optimaliser din hjemmeside for sosiale medier. Jeg har sett mange som ikke kobler deres Facebook og Twitter på hjemmeside. Det bør være lett å finne Facebook-siden, Twitter og instagram sidene dine fra din hjemmeside eller blogg. Når du er inne på nettsiden til en bedrift eller blogg du ønsker å følge på Facebook,ikke sant? Hvor forventer du å finne linker til deres Facebook-side eller twitter side? Så gjør de kanalene synlig. 


Google Guideline.


Metakoden bør ikke brukes til å skjule innhold som ikke er synlig for brukere i enhver form, siden det kan skape misvisende eller villedende søkeopplevelse. Det er viktig å ha mobilvennlige sider på nettstedet ditt i tillegg til å vises godt på en pc slik at den besøkende får den beste opplevelsen på tvers av enhetene. 

Det er mye tekniske detaljer, men jeg prøvde å skrive kort og enkelt. 

 

#lagehjemmeside #SEO #søkemotoroptimalisering #Oslo #Trondheim #Bergen #Stavanger #Kristiansand #bedrift #onlinesynlighet #synlighet #tekniskSEO 

2

Iselin Renée

30.01.2017 kl.12:26

Takk for tips :)

Maria Johnsen

01.02.2017 kl.22:46

Iselin Renée: Bare hyggelig :-)

Skriv en ny kommentar

Kategorier

Arkiv

Arkiv

Maria Johnsen | SEO | IT i landbruk | Multilingual Digital Marketing | Roses and Chocolates | The Freelancing | seo ekspert | Maria Johnsen | SEO Norway

hits